cepkpss
Forum İçeriklerinden Haber Almak, Faydalanmak ve Forum Güvenliği İçin Lütfen Üye Olunuz..

Üyelik Tamamen Ücretsizdir..

CopyRight C©EHSET 2009

Giriş yap

Şifremi unuttum

sponsorlu bağlantılar
Arama
 
 

Sonuç :
 


Rechercher çıkıntı araştırma

sponsorlu bağlantılar.

En son konular
» Bütün Programlar Burada..
Perş. Mart 22, 2012 2:01 pm tarafından dagger

» Yargı Kpss Denemesi (Takvim Gazetesinin verdiği)
Çarş. Eyl. 07, 2011 2:23 pm tarafından dreko

» 2011 İhtiyaç Türkiye Geneli Denemeleri - Alıntıdır
Paz Mart 13, 2011 8:49 pm tarafından mert_0455

» ztv kpss eğitim bilimleri videoları
C.tesi Mart 05, 2011 4:18 pm tarafından erbaali

» bu kaynaklarla öğretmen oldum
Cuma Mart 04, 2011 7:22 pm tarafından footprint_s

» bu kaynaklarla öğretmen oldum
Cuma Mart 04, 2011 7:22 pm tarafından footprint_s

» bu kaynaklarla öğretmen oldum
Cuma Mart 04, 2011 7:21 pm tarafından footprint_s

» bu kaynaklarla öğretmen oldum
Cuma Mart 04, 2011 7:20 pm tarafından footprint_s

» muhteşem özet kaynaklar
Cuma Mart 04, 2011 7:16 pm tarafından footprint_s

Kimler hatta?
Toplam 2 kullanıcı online :: 0 Kayıtlı, 0 Gizli ve 2 Misafir

Yok

[ Bütün listeye bak ]


Sitede bugüne kadar en çok 59 kişi Çarş. Ağus. 18, 2010 11:56 pm tarihinde online oldu.
Istatistikler
Toplam 3181 kayıtlı kullanıcımız var
Son kaydolan kullanıcımız: öğretmenadayı

Kullanıcılarımız toplam 159 mesaj attılar bunda 77 konu
RSS akısı


Yahoo! 
MSN 
AOL 
Netvibes 
Bloglines 



DUYUŞSAL ALANLA İLGİLİ HEDEF VE DAVRANIŞ YAZMA

Önceki başlık Sonraki başlık Aşağa gitmek

DUYUŞSAL ALANLA İLGİLİ HEDEF VE DAVRANIŞ YAZMA

Mesaj  Admin Bir Cuma Tem. 30, 2010 1:31 pm

ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME ders notu
________________________________________

DUYUŞSAL ALANLA İLGİLİ HEDEF VE DAVRANIŞ YAZMA
Bu alan farklı bir alan olmasına rağmen, bilişsel alanın bilgi basamağında sayılabilecek bazı ögeler olmadan, bu alandaki özelikler gerçekleşmeyebilir. Çünkü bilmediğimiz şeylere karşı herhangi bir sürekli duyuşsal bir tepki gösteremeyiz.
Kişi belli nesne veya olgulara karşı ilgi gösterebilir, bazı nesne ya da olgulara karşı da kararlı bir tutum geliştirebilir. Sosyal Bilgiler dersinde “hoşgörülü olma”, “birlikte çalışma”, “vatanını, ulusunu, ailesini, arkadaşlarını seviş”, “büyüklerine karşı saygılı oluş”, “yasalara karşı saygılı oluş” gibi hedefler öğrencilere kazandırılmak istenebilir. Ayrıca, temiz ve düzenli giyinmeden hoşlanma, doğayı sevme, haksızlığa dayanamama ya da tersi boyun eğme gibi duyuşsal alanla ilgili davranışlar gösterebilir.
Duyuşsal alan; ilgi, tutum, güdülenmişlik, kaygı, benlik, kişilik, değer yargıları gibi boyutlardan oluşur. Bu boyutlar, kişinin yaşantıları ürünüdür. Bu nedenle yalnız okul sistemi içinde oluşmayabilir. Toplumdaki duyuşsal davranışlar ile okulda hedeflenen duyuşsal davranışlar bir-birleriyle çelişebilirler. Bu alan aşamalı olarak Krathwohl tarafından aşağıdaki gibi kodlanmıştır:
1.00 ALMA
1.10 Farkında Olma
1.20 Almaya Açıklık
1.30 Kontrollü-Seçici Dikkat
2.00 TEPKİDE BULUNMA
2.10 Uysallık
2.20 İsteklilik
2.30 Doyum
3.00 DEĞER VERME
3.10 Değeri Kabullenme
3.20 Değeri Yeğleme
3.30 Değere Adanmışlık
4.00 ÖRGÜTLEME
4.10 Değeri Kavramsallaştırma
4.20 Değeri Örgütleme
5.00 BİR DEĞER YA DA DEĞERLER BÜTÜNÜYLE NİTELENMİŞLİK
5.10 Genellenmiş Orüntü
5.20 Niteleme

1.00 ALMA BASAMAĞINDA HEDEF VE DAVRANIŞ YAZMA
Kişi, nesne ve olguların farkında olmazsa, ona karşı hiç bir davranış geliştiremez. Bu basamaktaki davranışlar, bilişsel alanın bilgi basamağındaki hatırlama davranışına karşılıktır. Bilmenin içinde farkında olma vardır; ama bilme, farkında olmadan daha fazla bir davranıştır. Fakat farkında olma, almaya açık olma bir hatırlama değildir; çünkü bir uyarıcının farkına vurma, uyarıcının niteliğini, özeliklerini bilme anlamına gelmeyebilir. Sözgelişi; kişilerin farklı düşünce ve inançları olduğunu fark edemeyen bir kişi, onlara karşı hiçbir alanda öğrenilmiş bin davranış gösteremez. Kişi önce nesnenin, olgunun farkına vanır; ondan sonra uyarıcıya açık olabilir. Daha sonra da kontrollu ve seçici dikkat basamağına geçebilir.
1.10 Farkında Olma
Bu basamakta, nesne ve olgudan gelen uyarıcıyı fark etme vardır. Herkes ülkenin önemli sorunlarını fark etmelidir. Bu basamaktaki hedef ve davranışlar, okul, sınıf, öğrenci ve dersin özeliklerine göre düzenlenmelidir. Okul ve sınıf düzeyi yükseldikçe hedef davranışların da kapsamı değiştirilmelidir. Bu basamakta hedef yazarken cümlelerin sonuna “farkındalık, oluş” sözcüklerinden biri getirilebilir. Hedefler davranışa çevrilirken cümlelerin sonunda “yazma, söyleme, seçip işaretleme, eşleştirme” gibi ifadeler bulunabilir.
Yıllık Düzeyde Hedef
İlköğretim 4. Sınıf: İlimiz, bölgemiz ve yurdumuzla ilgili temel sorunların farkında oluş.
Davranışlar:
1. En önemli toplumsal sorunları yazma söyleme.
2. En önemli toplumsal sorunları bir dizi seçenek arasından seçip işaretleme.
3. En önemli sorunları ifade eden cümlenin doğru ya da yanlış olduğunu yazma, söyleme
Yıllık Düzeyde Hedef
Her okul için: Laboratuvardaki araç-gereçlerin farkında oluş.
Davranışlar:
1. Laboratuvardaki araç-gereçlerden en az dördünün adını yazma/söyleme.
2. Laboratuvardaki en az dört araç-gerecin bulunduğu yeri yazma/söyleme.
3. Verilen bir dizi araç-gereç arasından laboratuvarda bulunanları seçip işaretleme.
4. Laboratuvardaki araç.gereçlerle, bulundukları yerleri eşleştirip işaretleme.
Ünite Düzeyinde Hedef
İlköğretim 4. Sınıf: İlimiz ve bölgemizi tanıyalım ünitesindeki temel toplumsal olguların farkında oluş.
Davranışlar:
1. Nüfusla ilgili sorunları yazma, söyleme (seçip işaretleme).
2. Geçim kaynaklarıyla ilgili sorunları yazma, söyleme (seçip işaretleme).
3. Ulaşımla ilgili sorunları yazma, söyleme (seçip işaretleme).
4. Ticaretle ilgili sorunları yazma, söyleme (seçip işaretleme).
Vs.
1.20 Almaya Açıklık
Bu basamakta kişi uyarıcıyı reddetmez, ondan kaçmaz; tersine ona doğru bir yönelme vardır. Yani uyaranı çekici bulma, ona ilgi duyma, onu yargılama, ara-ma da söz konusu değildir. Böyle olmakla birlikte uyarıcıya karşı bir dönüklük, açıklık ve hoşgörürlük vardır.
Yıllık ve Ünite Düzeyinde hedef
İlköğretim: Farklı inanç ve düşüncede olan kişileri dinlemeye dönüklük
Davranışlar:
1. Konuşanın sözünü kesmeden dinleme.
2. Hangi konuda konuştuğunu yazma söyleme.
3. Kişinin hangi düşünceyi (inancı) savunduğunu yazma söyleme.
Yıllık ve Ünite Düzeyinde
Her okul için: Konuşanı dikkatlice dinlemeye dönüklük.
Davranışlar:
1. Hangi konuda konuşulduğunu yazma/söyleme (seçip işaretleme).
2. Konuşanın verdiği örneklerden (varsa) ikisini yazma/söyleme (seçip işaretleme).
3. Konuşmacının vurguladığı yardımcı noktaları yazma/söyleme (seçip işaretleme).
4. Konuşmacının vurguladığı ana noktayı yazma/söyleme (seçip işaretleme).
5. Konuşma sırasında (varsa) kullanılan araç-gereçleri yazma/söyleme (seçip işaretleme).
1.30 Kontrollü - Seçici Dikkat
Bu basamakta kişi birden fazla uyarıcı arasından birini ya da birkaçını seçebilir. Dikkatini ve ilgisini ona yöneltebilir. Televizyon programlarında kişinin filmlere, haberlere, reklamlara ya da müzik programlarına veya bunlardan birine dikkatini toplamasında olduğu gibi.
Yıllık ve Ünite Düzeyinde hedef
İlköğretim : Toplumsal sorunlarla ilgili yayınları seçmede dikkatli oluş.
Davranışlar:
1. Televizyonlarda toplumsal sorunlarla ilgili yayınlardan en az üçünün adını yazma, söyleme (seçip işaretleme).
2. Bu yayınların hangi televizyonlarda ve ne zaman yapıldığını yazma, söyleme (seçip işaretleme).
3. Toplumsal sorunlarla ilgili en az üç kitabın adını yazma, söyleme (seçip işaretleme)
4. Toplumsal sorunlarla uğraşan en az üç kişinin adını yazma, söyleme (seçip işaretleme).
5. Okuduğu gazetede toplumsal sorunlarla ilgili yazı yazan kişinin adını yazma, söyleme (seçip işaretleme).
Yıllık ve Ünite Düzeyinde
Tüm okullar için: Alanıyla ilgili yayınları seçmede dikkatli oluş.
Davranışlar:
1. Alanıyla ilgili (varsa) sürekli temel yayınların adlarını listeleyip yazma/söyleme (seçip işaretleme).
2. Son çıkan yayınlar arasında, alanıyla ilgili olanların adını yazma/söyleme (seçip işaretleme).
3. Alanıyla ilgili verilen bir temel yayının hangi konuda olduğunu yazma/söyleme.

2.00 TEPKİDE BULUNMA BASAMAĞINDA HEDEF VE DAVRANIŞ YAZMA
Bu basamakta genellikle ilgiler söz konusudur. Kişi uyarıcılara bilinçli tepkide bulunur ve onlarla ilgilenir, uyarıcıları arar, onlarla bir arada bulunmaya isteklidir ve üstelik bu işten zevk alır. Kişi uyarıcıya karşı uysallık, isteklilik gösterebilir. Son basamakta ise tepkide doyum sağlayabilir.
2.10 Tepkide Uysallık
Bu basamakta tepkinin uyarına gitme söz konusudur. Uyarıcıya karşı direnme göstermez; fakat açık bir isteklilik de yoktur.
Yıllık ve Ünite Düzeyinde Hedef
İlköğretim: Arkadaşlarıyla çalışırken birlikte alınan kurallara uymaya razı oluş.
Davranışlar:
1. Çalışmalara belirtilen zamanda gelme.
2. Verilen görevi itiraz etmeden gereği gibi yapma.
3. Görevi zamanında bitirme.
4. Demokratik olarak alınan kararlara uyma.
2.20 Tepkide isteklilik
Kişinin uyarıcıya karşı gönüllüce tepkide bulunması bu basamak için söz konusudur. Tepki kişi tarafından seçilmiştir. Burada zorlama, baskı söz konusu değildir. Öğrenci görevli olduğundan değil; istediği için gerekli davranışı gösterir.
Yıllık ve Ünite Düzeyinde Hedef
İlköğretim : Sosyal yardım kollarında çalışmaya gönüllü oluş.
Davranışlar:
1. Bir sosyal yardım kolunda görev almak için aday olduğunu yazma, söyleme.
2. Sosyal yardım kolunun etkinlikleri için zaman oyırma.
3. Sosyal yardım kolunun toplantılarına isteyerek katılma.
4. Görevini isteyerek yerine getirme.
5. Sosyal yardım kolunun etkinlikleri için para verme.
6. Okul dışındaki sosyal yardım kuruluşlarının düzenledikleri etkinliklere isteyerek katılma.
2.30 Tepkide Doyum
Uyarıcıya karşı kişinin severek, zevkle, doyuma ulaşacak davranışlar gösterme-sidir. Uyarıcıya karşı istendik davranışı göstermeyince üzülür, sıkılır, pişmanlık duyabilir.
Yıllık ve Ünite Düzeyinde Hedef
İlköğretim: Grupça ve demokratik olarak kendisine verilen bir işi yapmaktan zevk alış.
Davranışlar:
1. Kendisine verilen görevi yapmak için zaman ayırma.
2. Verilen işi zorlama olmadan zamanında ve istenilen nitelikte özenle yapıp bitirme.
3. Bu işte çalışan diğer kişilere isteyerek yardım etme.
4. Boş zamanlarında grup çalışmalarına isteyerek katılma.

3.00 DEĞER VERME DÜZEYİNDE HEDEF VE DAVRANIŞ YAZMA
Bu basamakta hedefler; tutum, inanç ve değerlerle ilgili olabilir. Kişinin uyarıcılara karşı nasıl bir tepkide bulunacağı bu basamakta kestirilebilir. Değerler, tutumlar ve inançlar tümüyle kişi tarafından oluşturulmamıştır. Bu basamakta kişinin duyuşsal tepkileri, sınırlı bir kararlılıktan açık bir kararlılığa ve tutarlılığa doğru derecelenebilir. Kişinin değerlerinin de zamanla değişebileceği unutulmamalıdır. Tutum, inanç ve değerler bu basamağın kapsamı içindedir.
3.10 Bir Değeri Kabullenmişlik
Kişi toplumsal olgulara karşı değer biçer ve ona belli bir dereceye kadar önem verir. Uyarıcıya karşı sürekli aynı duyuşsal tepkiyi gösterebilir. Davranış, bir inanç gibi ortaya çıkabilir; fakat zamanla bu değerleri değişebilir.
Yıllık ve Ünite Düzeyinde Hedef
İlköğretim: “Yurtta barış, dünyada barış” ilkesinin önemini takdir ediş
Davranışlar:
i. Yeri ve zamanı gelince çekinmeden “yurtta barış; dünyada barış” ilkesini savunan ko-nuşmalar yapma.
2. Bu ilkeyle ilgili toplantılar düzenleme.
3. Duvar gazetesine bu ilkeyle ilgili yazılar yazma (resimler yapma).
4. Bu ilkeyi savunan yazıları sürekli okuma.
5. Bu ilkeyi savunan yazıları arkadaşlarına okumak için verme (salık verme).
3.20 Bir Değeri Yeğleyiş
Toplumca oluşturulan değer yargılarından birini diğerlerine tercih etme, onlardan daha üstün tutma söz konusudur. Bu basamakta, kişi bu değerlerin peşine düşer, onu arar, ona zaman ayırır. Kişinin bu basamaktaki davranışları sürekli ve kararlıdır.
Yıllık ve Ünite Düzeyinde Hedef
İlköğretim Her türlü eleştiriye açık oluş.
Davranışlar
1. Arkadaşlarından kendisini eleştirmelerini isteme.
2. Yapılan eleştirileri karşı çıkmadan dinleme.
3. Kendini eleştiren kişilere teşekkür etme.
4. Kendini eleştiren kişilere küsmeme, kırılmama, saldırmama.
3.30 Bir Değere Adanmışlık
Kişi bu basamakta bir değer için maddi ve manevi gücünü harcayabilir. Başkalarını da bu değerin peşinde sürüklemek için çaba harcayabilir. Burada kişi değerle “özdeşleşmiştir” denebilir. Bir düşünceye, partiye, davaya, takıma vb. özveride bulunarak bağlanmak ve onu savunmak bu basamağın kapsamı ıçındedir. Eğitimde hedef davranışlar istendik olmak zorundadır. Bu nedenle kişiye, her türlü bağnazca, kişinin, insanlığın, toplumun, doğanın geleceği için sakıncalı olan davranışlar kazandırılamaz. Böyle bir tutum, çok büyük sakıncalar doğurabilir.
Yıllık ve Ünite Düzeyinde Hedef
Tüm okullar: Özgürlükçü demokratik yaşamın sürekliliği için yapılan etkinliklere kendini veriş.
Davranışlar:
1. Özgürlükçü, demokratik ortamı savunan konuşmalar yapma.
2. Bu tür toplantılarda kendiliğinden görev alma.
3. Aldığı görevi eksiksiz yerine getirme.
4. Okuldaki demokratik yaşamda kendiliğinden görev alma.
5. Çıkar beklemeden, demokratik kuruluşları savunma.
6. Özgürlükçü ve demokratik olmayan durumlarla karşılaşınca müdahale etme.
7. Belli durumlarda demokratik kurallara uygun karar alma.
8. Bir grubu demokratik ilkelere göre yönetme.

4.00 ÖRGÜTLEME BASAMAĞINDA HEDEF VE DAVRANIŞ YAZMA
Bu basamakta kişi, yeni değerler, duyuşsal alanla ilgili yeni örüntüler oluşturur. Bu basamağa deüin hep başkalarınca ya da toplumca oluşturulan değerleri benimsemiş, savunmuştu. Oysa bu düzeyde, hem başkalarınca ve toplumca oluşturulan değerleri, hem de kendisince benimsenip savunulanları irdeler. Aralarındaki ilişkilere bakar ve bir sonuca varır. Sonunda kendi içinde çelişmeyen yeni bir değerler sistemi oluşturur.
4.10 Bir Değerin Kavramsallaştırılması
Kişi, bu basamağa dek kazandığı ve etkileşim altında olduğu tüm duyuşsal değerleri ayrıştırıp inceleyebilir. Sonra benimsediği değere, yeni bır anlam verir. Bu,eskisinden tümüyle farklı değildir; fakat değer hem geliştirilmiş, hem de zenginleştirilmiştir. Yani değer kavramsallaştırılmıştır. Kişinin okumaya, çalışmaya, demokrasiye yeni bir anlam vererek bunları ya da birini bir değer olarak kavramlaştırmasında olduğu gibi. Kişi bundan sonra o kavrama göre tutarlı yaşamalı ve kararlı olmalıdır; çünkü bu değer kendine mal olmuştur.
Hedef
Tüm okullar ve yaşam: Davranışlarının tutarlılığı konusunda kendini yargılamada kararlı oluş.
Davranışlar:
1. Her durumda davranışlarını eleştirmek için başkalarına başvurma.
2. Bu eleştirileri kızmadan sonuna kadar dinleme.
3. Bu eleştirilere her zaman teşekkür etme.
4. Kendini eleştirenlere kızmama, darılmama.
5. Kendi davranışlarının nedenlerini gerekçe göstererek yazma/söyleme.
6. Yapılan eleştirilere göre, gerekiyorsa davranışlarını değiştirme.
4.20 Bir Değer Sistemi Örgütleme
Bu basamakta kişi, benimsediği ya da çevresinde oluşan birçok değeri irdeler, araştırır, inceler ve bir senteze varır. Sentez sonucu oluşan değer, kendi içinde tutarlı ve uyumlu olmalıdır. Bu basamaktaki tutarlılık, başka değerler sistemiyle etkileşime girebilir. Bu etkileşim sonunda kişi yeniden bir sentez yapabilir. Bu iş yaşam boyu sürüp gidebilir; çünkü bu basamakta kişinin tutarlı bir yaşam felsefesi oluşturması amaçlanmıştır.
Hedef
Tüm okullar ve yaşam: Mesleki sorunlarını giderici yeni değerler oluşturmada kararlılık
Davranışlar:
1. Mesleki sorunları giderici yeni değerler oluşturana dek sürekli çalışma
2. Sunulmak üzere, mesleki sorunların çözümüyle ilgili orijinal bir bildiri hazırlayıp yazma.
3. Toplantılarda bildiriyi sunma.
4. Başka bildirileri eleştirme.
5. Oluşturulan değerleri gerekli makamlara sunma.
6. Gerekli kişilere yeni değerleri kabul ettirme.
7. Bu değerlerin uygulanmasını sağlama.
8. Uygulamaları sürekli denetleme
9. Uygulama sonuçlarına göre meslektaşlarına sürekli bilgi verme.
5.00 NİTELENMİŞLİK BASAMAĞINDA HEDEF VE DAVRANIŞ YAZMA
Kişinin bu basamaktaki davranışları onun karakterini yansıtır. Bir bakıma dünya görüşünü, yaşam anlaşını ortaya koyar. Kişinin tüm yaşamı boyunca oluşturduğu duyuşsal özelikleri, bu basamakta hem tutarlı olmuş hem de kapsam bakımından genişlemiş ve zenginleşmiştir. Artık kişinin davranışları büyük bir olasılıkla kestirilebilir.
5.10 Genelleşmiş Örüntü
Kişi, belli nesne, olgu ya da olaylara karşı birbirine çok yakın tepkilerde bulunabilir. Çevresini tutumlarına, değerlerine, inançlarına göre algılayıp yorumlayabilir. Kendine özgü değerlere göre davranabilir.
Hedef
Tüm okullar ve yaşam: Yasalara saygılı olmayı bir alışkanlık haline getiriş
Davranışlar
1. Haksızlığa uğradığı zaman her durumda yasal yollara baş vurma.
2. Yasaların gerektiğini her zaman yapma.
5.20 Nitelenme
En üst basamaktır. Kişinin karakteri, benliği söz konusudur. Değerlerle kişi özdeşleşmiştir. Kapsam açısından değerler genişlemiş ve zenginleşmiştir. Kişi hakkında ileri sürülen “namuslu, doğru, haksızlığa dayanamaz, ya da hilebaz, yalancı, ona güvenilmez” gibi yargılar bu basamağın kapsamı içindedir.
Hedef
Tüm okullar ve yaşam: Tüm canlıları seven bir kişiliğe sahip oluş.
Davranışlar:
1. İnsanlar arasında hiçbir zaman ayırım yapmama.
2. İnsan haklarını çiğneyenlere her zaman karşı çıkma.
3. İnsanlığın sorunlarını çözmek için sürekli uğraşma.
4. Doğayı tahrip edenlere her zaman karşı çıkma.
5. Bu tür kuruluşlara sürekli maddi ve manevr destek sağlama.
6. İnsanların sevinçlerine, acılarına vb. her zaman ortak olma.
7. İnsanları hiçbir zaman kandırmama.
8. İnsanlarla hiçbir zaman alay etmeme.
9. Zor durumda olanların yardımına karşılık beklemeden her zaman koşma.
10. Hastahane, hapishane, çocuk yuvası, düşkünler evi gibi kurumları sürekli ziyaret etme.
11. Bu gibi kuruluşlarda olanların dertlerini bıkmadan dinleme.
12. Bu gibi kuruluşlarda bulunanlara her zaman maddi ve manevi yardım sağlama.
________________________________________

DEVİNİŞSEL ALANLA İLGİLİ HEDEF VE DAVRANIŞ YAZMA
Bu alan, öğrenilmiş becerilerin kodlandığı alandır. Kişi kaslarını, vücut organlarından birini ya da birkaçını veya tümünü kullanarak bazı davranışlar ortaya koyabilir. Bu tür davranışlar doğuştan şifrelenmiş, geçici ya da öğrenilmiş olabilir. Devinişsel (psikomotor) olanın kapsamına, öğrenilmiş beceriler girer. Sözgelişi; gözümüze şiddetli bir ışık gelince göz kapaklarımızı hemen kaparız. Bu tür davranış da fizikidir, fakat öğrenilmiş değildir; çünkü göz kapağı bu davranışı otomatik olarak yapar. Yani bu davranış doğuştan şifrelenmiştir. Geçici davranışa örnek olarak, sarhoş bir adamın yaptıkları verilebilir. Gerçi içki içmeyi kişi sonradan öğrenmiştir; fakat gösterilen davranış geçicidir; içkinin etkisi kalkınca, bu tür davranışları göstermez. Oysa otomobili çalıştıracak kişi sırasıyla “kapıyı açar, şoför koltuğuna oturur, emniyet kemerini bağlar, vitesi boşa alır, kontağı açar ve marşa basar”. Bir otomobilin çalıştırılması, koşullar değişmedikçe her zaman böyle olabilir. Bu örnekte de görüldüğü gibi davranışlar öğrenilmiştir ve süreklidir.
Bu beceriler de diğer alanlarda olduğu gibi aşamalı şekilde sıralanmıştır. Sosyal bilgiler dersinde “harita, kroki, plan çizme, anket uygulama, vak’a incelemesi yapma, görüşme yapma” gibi etkinlikler devinişsel alanın kapsamı içindedir. Bu alan bilişsel ve duyuşsal alanla iç içedir. Ayrıca kişi, bu alanla ilgili davranışları çeşitli düzeylerde öğrenebilir. Bu davranışlar basitten karmaşığa, kolaydan zora, bir organın hareketinden daha çok organın koordineli hareketine doğru aşamalı olarak sıralanabilir. Kişi bu davranışları taklit ederek gösterebilir. Daha ileri düzeyde onları otomatik olarak yapabilir. En üst düzeyde ise, kişi etkili ve verimli yeni bir davranış örüntüsü gosterebilir.
Kişi, devinişsel alanla ilgili bir davranışı öğrenirken, önce o davranışı gözler, yani gelen uyarıcıları algılar. Sonra aynı davranışı tekrar etmeye çalışır. Bu işe “kılavuzlanmış faaliyet” denebilir. Daha sonra beceri haline getirebilir. Bu becerileri yeni durumlara uydurabilir. En üst basamakta ise, bu becerileri kullanarak yenı ürünler ortaya koyabilir. Kişinin davranışı gözlemesi, yani algılaması ilk basamaktır; çünkü gözlenmeyen, algılanmayan bir davranış öğrenilemez. Uyarılmadan sonra, kişinin o davranışı, kılavuz denetiminde, ya da örneği göz önünde tutarak tekrarlaması gerekir. Tekrarlama, gözlemeden, uyarıImadan daha karmaşık ve zor bir basamaktır. Öğrenci tekrarlaya tekrarlaya, davranışı beceri haline getirebilir. Beceri halindekı davranış, otomatik olarak istenilen nitelik, süre ve yeterlikte yapılabilir. Bir davranışın bu özeliklerle donanık olması, tekrarlanması daha zor ve karmaşıktır. Üstelik kişi kılavuzlama etkinlikleri olmadan, davranışı beceri haline getiremez. Öğrenci bu becerileri elde ettikten sonra, o beceriyi, ilk kez karşılaştığı yeni bir durumda da kullanabilir. Tüm bu basamaklardan sonra kişi, devinişsel alanda yeni bir davranış modelleri oluşturabilir, yaratabilir. Bu son basa-mağa ulaşabilmesi için kendinden önceki dört basamağı hakkıyla geçmesi gerekebilir. Veysel Sönmez tarafından devinişsel alan; basitten karmaşığa, kolaydan zora, somuttan soyuta, bir organın hareketinden koordineli harekete ve birbirinin ön koşulu olacak şekilde bilişsel, duyuşsal ve sezgisel alanın basamakları da göz önüne alınarak aşağıda belirtilen şekilde aşamalı olarak sınıflandırılmıştır:
1.00 UYARILMA
1.10 Algılama
1.2 0 Bedensel Kurulma
2.00 KILAVUZ DENETİMİNDE YAPMA
2.10 Kılavuzlayanla Yapma
2.2 0 Kendi Kendine Yapma
3.00 BECERİ HALİNE GETİRME
3.10 İstenilen Nitelikte Yapma
3.2 0 İstenilen Nitelik ve Sürede Yapma
3.3 0 İstenilen Nitelik, Süre ve Yeterlikte Yapma
4.00 DURUMA UYDURMA
5.00 YARATMA
1.00 UYARILMA BASAMAĞINDA HEDEF VE DAVRANIŞ YAZMA
Bu basamakta kişi, doğru becerinin nasıl yapıldığını önce dikkatlice izler; sonra o davranışı yapmak için hazırlanır. Bu nedenden dolayı, devinişsel alanla ilgili davranış modelleri veya örnekleri kişiye önce gerektiği gibi sunulmalıdır. Uyarılma; bilişsel olanın bilgi, duyuşsal alanın alma ve sezgisel alanın farkına varma basamağıyla iç içedir. Bu basamakta öğrenci edilgen, davranışı örnek olarak yapan kişi ise etkendir. Sözgelişi; Sosyal Bilgiler dersinde harita çizme becerisinin kazandırılmasında, haritanın nasıl çizildiğini önce öğretmen gösterir; öğrenci onu dikkatlice izler; daha sonra haritayı çizmek için vücudunu, elini ve parmaklarını uygun duruma getirir. Aynı şekilde müzik dersinde, öğretmen mandolin çalabilme hedefini öğrencilere kazandırmak istediğinde, önce mandolinin ne olduğunu anlatmalıdır. Adını söylemesi (bilişsel alanın bilgi); öğrencilerin mandolinden gelen uyarıcıların farkına varması (duyuşsal alanın alma ve sezgisel alanın farkına varma); öğretmenin mandolinin kurallarına uygun olarak nasıl çalındığını yeter sayıda çalıp göstermesi ise, öğrencinin uyarılmasıdır. Deviniş-sel alanda bir becerinin öğretilmesi; yalnız müzik dersi için değil; aynı zamanda beden eğitimi, iş ve teknik eğitimi, ev ekonomisi, sekreterlik vb. becerilerin ağır bastığı tüm alanlarda da geçerlidir.
1.10 Algılama
Bu basamakta becerinin nasıl yapıldığı öğrenci tarafından dikkatlice izlenmelidir. Davranış örüntülerinin, modellerinin tümünü farketme söz konusudur. Örneğin, bir sesin hangi enstrümana ait olduğunu yazma/söyleme, maddenin renginden, kokusundan ne olduğunu yazma/ söyleme gibi davranışlar algılama basamağına girebilir.
Hedef
İlköğretim 5. sınıf: Fen Bilgisi dersinde temel doğal maddeleri çeşitli duyu organları ile tanıyabilme.
Davranışlar:
1. Verilen bir temel doğal maddenin ne olduğunu iki duyu organını kullanarak yazma/ söyleme.
2. Verilen bir temel doğal maddenin renginden (görünümünden, sesinden, tadından, kokusundan) ne olduğunu yazma/söyleme.
3. Gözleri kapalıyken verilen bir doğal maddenin ne olduğunu, diğer duyu organlarını kullanarak yazma/söyleme.
Hedefler
İlköğretim 4. Sınıf: Müzik dersinde herhangi bir enstrümanın çalınışını izleyebilme,
İlköğretimde tüm sınıflar: Beden eğitimi dersinde vücut hareketlerini gözleyebilme,
Teknik eğitim: Ağaç işleri dersinde araç-gereçleri duyu organları ile tanıyabilme,
Bir güç kaynağındaki çalışmayı izieyebilme,
Sağlık koleji: İlk yardım hizmetlerini izleyebilme,
Lise 1. Sınıf: Kimya dersinde element filizlerini duyu organları ile tanıyabilme...
1.2 Bedensel Kuruluş
Belli bir davranış için vücudu, organları ya da her ikisini birlikte, istenilen davranışın gerektirdiği biçime getirme işidir. Bu basamaktaki davranışlar zihinsel ve duyuşsal kurulma ile birlikte olabilir; fakat bu tür davranışların bu basamakta daha çok devinişsel yönleri söz konusudur.
Kişi bu basamakta, davranışların tümünü değil; başlangıç için gerektirdiği biçim-de göstermelidir. Örneğin yüz metre koşuda bir kişinin koşmaya başlamadan önce, “sağ ayağını ileri atma, sol ayağını gergin halde geride parmak uçlarında tutma, eğilme, her iki elin parmaklarını başlangıç çizgisine yerleştirme, başını ileri kaldırma” gibi davranışların tümü bedensel kuruluş için örnek olarak veriIebilir.
Hedef
Tüm okullar: Beden eğitimi dersinde kısa mesafe koşuları için vücudu hazır duruma getirebilme.
Davranışlar:
1. Yarışın başlangıç çizgisine gelme.
2. Eğilme.
3. Her iki eli başlangıç çizgisine uygun biçimde yerleştirme.
4. Ayaklarını uygun biçimde yerleştirme.
5. Başı uygun biçimde tutma.

2.00 KILAVUZ DENETİMİNDE YAPMA BASAMAĞINDA HEDEF VE DAVRANIŞ YAZMA
Bu basamakta bir iş ya da işlemin tümünü oluşturan işlem basamaklarını, öğrencinin işin gerektirdiği sıraya göre, öğretmenle beraber yapması söz konusudur. Kılavuzlayanla birlikte yaptıktan sonra, öğrenci modelini, örneğini, yapılanları göz önüne alarak kendi kendine yapmaya yönelir. Bu sırada kişi, kılavuzlayan öğretmen tarafından sürekli denetim altında tutulur. Yapılan yanlışlar anında düzeltilir; çünkü yapılan yanlış davranış istenmeyen yan ürünlere götürebilir ve böyle bir davranışı da silmek kolay değildir. Kişi, bazı işlerin tümünü ilk hamlede öğrenemez. Bu nedenle böyle işlerin tümü, aşamalı olarak sırayla öğrenciye, kılavuz denetiminde adım adım kazandırılmalıdır. Karmaşık bir beceriyi oluşturan her bir parça kolaydan zora, basitten karmaşığa ve becerinin tümünü oluşturacak biçimde sıralanmalıdır.
2.10 Kılavuzlayanla Birlikte Yapma
Karmaşık bir beceriyi öğrenci, kılavuzlayanla öğretmenle ya da ustayla birlikte veya onların yardımıyla iş ve işlem basamaklarına uyarak yukarıda belirtilen ilkelere göre yapar. Örneğin öğretmenin yardımıyla bazı beden hareketlerini yapma, mandolin çalma, ya da maketten yararlanarak aynısını yapma da bu basamağın kapsamı içindedir.
Hedef
Endüstri meslek lisesi: Bir dinamoyu öğretmenin yardımıyla sökebilme.
Davranışlar (işlem basamakları):
1. Toz kelepçesini çıkarıp alma.
2. Yay çengellerini kullanarak yayı çekme.
3. Kömürlerı (fırçaları) çıkaracak kadar yayı kaldırma.
4. Dinamo kapak vidalarını sökme.
5. Kasnak tarafından çekerek endüviyi komple alarak zorlamadan çıkarma.
6. Fırça tutucu kapağını hafifçe plastik çekiçle tıklatarak öne alma.
7. Fırçadan kömürleri kurtarma.
8. Kömürleri çıkarma.
Hedef örnekleri
İIköğretim: Fen bilgisi dersinde basit deneyleri laboratuvarda öğretmenin yardımıyla yapabilme.
İIköğretim: İş ve teknik eğitimi dersinde bir butonla çalışan zil tesisatını öğretmenin yardmıyla yapabilme.
İlköğretim: Resim dersinde, bir tablonun yakın bir örneğini yapabilme.
İlköğretim: Öğretmenin yardımıyla istenilen enstrümanı çalabilme.
Endüstri meslek lisesi: Elektronik dersinde, bir radyoyu öğretmenin yardımıyla monte edebilme.
Sağlık koleji: Maket üzerinde, öğretmenin yardımıyla iğne yapabilme.
2.20 Kendi Kendine Yapma
Bu basamaktaki hedeflerde öğretmenin yardımından çok denetimi, ya da gözetimi söz konusudur. Öğrenci; kılavuzlayanla yaptığı davranışı, bu basamakta onun gözetiminde kendi başına yapmaya çalışır. Ayrıca kılavuzlayandan gelen ipucu, düzeltme ve dönüt yoluyla davranış, istenilen nitelikte yapılmaya doğru geliştirilir. Yanılmalar ise, kılavuzlayan tarafından anında gerektiği biçimde düzeltilir.
Hedef
Endüstri Meslek Lisesi: Bir dinamoyu atelyede öğretmenin gözetiminde kendi başına sökebilme.
Davranışlar
2.1’deki hedefin tüm davranışları bu hedef için de geçerlidir. Bu sekiz davranış, öğretmen hiç yardım etmeden; fakat onun gözetiminde eksiksiz olarak öğrenci tarafından yapılacaktır.
3.00 BECERİ HALİNE GETİRME BASAMAĞINDA HEDEF VE DAVRANIŞ YAZMA
Kişi, bu basamakta becerili insan durumuna gelir. Hedef davranışları kendi başına, hiç kimseden yardım almadan, o işin gerektirdiği nitelikte yapar. Daha sonra hem gereken nitelikte, hem de belirtilen zamanda işi yapıp ortaya koyar.
Bu basamakta hedefler davranışa dönüştürülürken nitelik, süre ve yeterlik hedefte belirtildiği için yazılmayabilir. Eğer iş, işlem basamaklarına ayrılmışsa, bu kez işlem yapılarında bu özelikler vurgulanır. Eğer iş ve işlem yaprağı belirtilmemişse, davranışlarda bu özeliklere yer verilmelidir. Mesleki eğitim ve öğretim yapan tüm okullarda, devinişsel alanla ilgili derslerde, öğrenciler en az bu basamaktaki hedeflerle donanmış olarak yetiştirilmelidir. Eğer öğrenciler bu basamakta yetiştirilmemişlerse, eğitimin niteliği çok düşüktür denebilir.
3.10 İstenilen Nitelikte Yapma
Öğrenciler bu basamakta işi istenilen nitelikte yapmalıdırlar. Süre, malzeme ve enerjide ekonomiklik ayrıca öğretmenin yardımı, gözetimi söz konusu değildir. Kaba deneme ve yanılmalara da artık yer yoktur.
Hedef
Kız Meslek Lisesi: Ekstroforlu baskı dikişini istenilen nitelikte yapabilme
Davranışlar:
1. Baskı yapılacak yeri kesme.
2. Baskı yapılacak yeri düzeltme.
3. Yıkanmış ekstraforu .05 cm. içerden yerleştirme.
4. Teğelleme.
5. Makinede çekme.
6. Teğelleri sökme.
7. Ütüleme.
8. Baskı dikişi yapma.
9. Tekrar ütüleme.
Hedefler
İlköğretim: Müzik dersinde melodiyi ezgisine uygun icra edebilme.
Endüstri Meslek Lisesi: Düzeyine uygun olarak verilen bir güç kaynağını monte edebil-me.
Kız Meslek Lisesi: Belli bir yemeği, belirtilen niteliklere göre pişirebilme.
Ticaret lisesi: Daktiloda on parmakla yazı yazabilme.
3.20 İstenilen Nitelikte ve Sürede Yapma
Devinişsel alanla ilgili beceri, istenilen kalitede, mükemmellikte ve olgunlukta yapılmalı; ayrıca belirtilen sürede bitirilmelidir. Malzemede ve enerjide ekonomiklik söz konusu değildir. Yani kişi istenilen işi belirtilen nitelik ve sürede yaptıktan sonra yorgun düşebilir. Önemli olan işi belirtilen nitelikte ve sürede yapmış olmasıdır.
Hedef
Sağlık koleji: Damardan kanı, kurallara uygun olarak bir dakikada alabilme.
Davranışlar:
1. Hastaya ne yapacağını söyleme.
2. Hastanın kollarını açma ve kan alınacak kolu belirleme.
3. Hastanın pozusunu lastikle kurallara uygun sıkma.
4. Hastanın avucunu açıp kapamasını sağlama.
4. Kan alınacak yeri alkollü pamukla temizleme.
5. Sterilize edilmiş enjektörü alma.
6. uygun damara bir defada kolayca girme.
8. Kanı kurallara göre enjektöre çekme.
9. Lastiği pazudan çözüp alma.
10. İğneyi damardan çekme.
11. Alkollü pamukla iğne yerine bastırma.
12. Kolu kapama..
Hedefler
ilköğretlm: İş ve teknik eğitimi dersinde ağaç üzerine basit bir oyma işlemini istenilen nitefiklere uygun olarak bir saatte yapabilme.
Endüstri Meslek Lisesi: Elektrik dersinde, bir televizyonu kurallara uygun olarak on saatte monte edebilme.
Kız Meslek Lisesi: Giyim dersinde, istenilen basit bir etekliği kurallara uygun olarak iki saatte dikebilme.
Ticaret Lisesi: Daktilodo on parmakla, en fazla dört hata yaparak, bir dakikada 64 vuruş yapabilme.
3.30 İstenilen Nitellkte, Sürede ve Yeterlikte Yapma
Bu basamaktaki beceriler, hem istenilen nitelik ve sürede yapılmalı, hem de ucuza mal edilmeli; birey enerjisini ekonomik bir biçimde tüketmelidir. Öğrenci bu basamağın sonunda, beceriyi çok kolay, istenilen nitelik ve sürede, ucuz bir biçimde yapar. Yani enerji ve malzemede ekononliklik sağlar. Ağaç işleri atelyesinde bir masayı öğrenci iki saatte yapıp bitiriyor; fakat malzemede ekonomiklik sağlanamamışsa, yani 50 milyon liraya çıkacak bir masayı 70 milyon liraya ya da daha yukarıya mal etmişse, öğrenci bu basamağa daha gelmemiştir denebilir.
Hedef
Kız Meslek Lisesi: Fantazi elbise kemerini ekonomik olarak kolayca otuz dakikada hazırlayabilnle.
Davranışlar:
1. Bel ölçülerine göre kemer boyunu hesaplama.
2. Patron kağıdı üzerinde kemer boyunu ve enini saptama.
3. Kemerin şeklini verme.
4. Kalıbın kenarlarından kesme.
5. Kumaşı ütüleme.
6. İplik yönünü göz önünde bulundurarak kalıbı kumaşa hazırlama.
7. Kenarından çizme.
8. Dikiş payı vererek çizme.
9. Dikiş paysız olarak astarı kesme.
10. Astar kemer parçasını içine yerleştirme.
11. Kenarındafl tutturma.
12. Gerekli yerlerin köşelerini yapma.
13. Dikiş paylarını teğelleme.
14. Kemerin üzerini isteğe göre süsleme.
15. Kemer kumaşından astar parçasını kesme.
16. Kemere yerleştirme.
17. Baskı dikişini yapma.
18. Ütüleme.
Hedefler
Lise: Beden eğitimi dersinde yüz metreyi on üç saniyenin altında zorlanmadan koşabilme.
Kız meslek lisesi: Giyim dersinde basit bir etekliği iki saatte ekonomik olarak kolayca dikebilme.
Sağlık koleji: Damardan kanı kurallara uygun olarak bir dakikada kolayca yapabilme.
4.00 DURUMA UYDURMA BASAMAĞINDA HEDEF VE DAVRANIŞ YAZMA
Kişi, beceri haline getirme basamağında kazandığı davranışları, devinişsel özellikleri ağır basan yeni bir problem durumunda kolayca uygular. Bu düzeyde önceden kazanılan becerilerin alana genellemesi söz konusudur. Örneğin; belli bir tür keman çalan bir öğrencinin viyolonselle ilk kez karşılaştığında, onu da bir iki deneme sonunda kolayca çalmasında olduğu gibi. Kişi bir iki deneme yapabilir; fakat yeni durumda tek başınadır. Ona yardım eden, yol gösteren kişi yoktur. Böyle olmakla birlikte istenilen beceriyi çok kısa zaman-da kolayca kazanabilir.
Hedef
Endüstri Meslek Lisesi: İlk kez karşılaştığı altı silindirli bir motorun subop ayarını azami yirmi beş dakikada yapabilme.
Davranışlar:
1. Motor katoloğuna bakarak subap ayar değerlerini bulma.
2. Katoloğa göre subap ayarı sıcakken yapılacaksa, motoru çalıştırma.
Vs..
Hedef
Konservutuar: Elde ettiği becerilerle, ilk kez karşılaştığı başka bir müzik aletini çalabilme.
Endüstri Meslek Lisesi: Ağaç işlerinde kazandığı beceriyle, istenilen yeni işi kolayca yapabilme.
Kız Meslek Lisesi: Giyim dersinde kazandığı becerilerle, yeni bir dikiş makinesini kolayca çalıştırabilme.
5.00 YARATMA BASAMAĞINDA HEDEF VE DAVRANIŞ YAZMA
Bu basamak, özellikle bilişsel alanın sentez, bir dereceye kadar da duyuşsal alanın nitelenmişlik ve sezgisel alanın geçmiş ve gelecekle iletişim kurma bu-samaklarıyla iç içedir; fakat burada devinişsel alanla ilgili nitelikler ağırlık taşır. Yaratma, yeniden ortaya koyma, benzeri olmayanı yapma, devinişsel özelikleri ağır basan orijinal, benzersiz, yeni davranış örüntüsü oluşturma işidir
Hedef
Konservatuvar: Yeni ve orijinal bir beste yapabilme.
Tüm okullar: Belli duygu ve düşüncelerini anlattığı özgün bir resim yapabilme

Admin
Admin

Mesaj Sayısı : 66
Kayıt tarihi : 29/07/10

Kullanıcı profilini gör http://cepkpss.yetkin-forum.com

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Önceki başlık Sonraki başlık Sayfa başına dön


 
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz